Review: Davilex Online Boekhouden

davilex boekhoudsoftware logo

J. van Beek op 3
Website aanbieder In deze review bespreken we de werking, voor- en nadelen en de kostprijs van de online software van Davilex Online.

Davilex is al ruim 25 jaar een begrip in het Nederlandse bedrijfsleven. Ze staan er bekend als efficiënt, gebruiksvriendelijk en kwaliteitsvol. Daarmee richt Davilex zich op kleine en middelgrote ondernemingen, maar ook stichtingen en verenigingen. Het is de visie van Davilex om met een goed boekhoudpakket modern ondernemerschap af te leveren. Een degelijk boekhoudpakket is immers niet alleen van belang voor de fiscale administratie, maar ook voor de ondernemer zelf. Natuurlijk is het belangrijk om op de hoogte te zijn van je eigen financiën, en dan is dat nog eens zo leuk wanneer je dit kunt verwezenlijken aan de hand van een overzichtelijk en leuk pakket. Schuilt er toch geen goede boekhouder in je? Net daarom wil Davilex een pakket aanbieden dat ook voor die mensen gemakkelijk in gebruik is.

Werking van Davilex Online Boekhouden

Met Davilex werkt men in de zogenaamde cloud. Op het werk, van thuis uit, of gewoon onderweg, overal kun je de boekhouding van je bedrijf raadplegen. Geen gedoe meer met updates, zoals bij een lokale boekhouding.

Bij Davilex zijn er weinig tot geen ingewikkelde functionaliteiten. Men wil dan ook een bedrijfspakket afleveren die iedereen begrijpt. Het inboeken van in- en verkoopfacturen gebeurt makkelijk en snel. Bankuittreksels kunnen met één druk op de knop worden geïmporteerd en verwerkt. Na het inboeken van alles, ben je nog slechts enkele klikken verwijderd van een geldige btw aangifte. En als we ook even verder kijken, kun je via het facturatiepakket ook heel gemakkelijk en digitaal facturen opmaken, versturen en opvolgen. Via enkele handige functies kun je op elk moment een stand van zaken van de financiële toestand van je onderneming nagaan. Zo is er het financiële dashboard dat een totaaloverzicht geeft, een automatische importfunctie voor verkopen via het web of een exportmogelijkheid voor betalingsopdrachten. Het is wel duidelijk dat gebruiksgemak de grootste troef is van Davilex Online. En dat, aangevuld met handige wizards en uitgebreide rapportagedocumenten, maakt het pakket af.

De boekhoudsoftware wordt door Davilex aangeboden aan kleine en iets grotere ondernemers, maar ook accountants en penningmeesters. De software werd daarom modulair opgebouwd. Je kunt je eigen administratiepakket dus helemaal zelf samenstellen, volledig naar jouw eigen wens en behoefte. Misschien volstaat voor jou het boekhoudpakket, of misschien had je graag ook kunnen factureren, relaties beheren of de voorraadadministratie bijhouden? Ben je penningmeester? Dan wil je wellicht graag een ledenadministratie voeren. Je hebt de samenstelling volledig zelf in de hand.

Handig ook is dat het pakket je automatisch waarschuwt wanneer je bijvoorbeeld een btw aangifte moet doen. Diezelfde aangifte kun je trouwens digitaal of handmatig invullen. Ook de opmaak van offertes en de daaraan gekoppelde automatische facturatie is één van de talrijke mogelijkheden. Een klant die niet tijdig betaalt, kan op gelijkaardige wijze automatisch worden herinnerd via het versturen van een aanmaning.

De voordelen van Davilex Online

De cloud biedt het eerste grote voordeel. Davilex speelt zich online af, laat toe om op het internet je boekhouding te voeren, en daardoor is het echt overal toegankelijk. Ook het tweede grote voordeel kwam eerder al aan bod: de gemakkelijke en daardoor snelle manier van werken en de vele handige rapportagemogelijkheden. Doordat je de boekhouding ook kan koppelen met je softwarepakket, kun je bepaalde bedrijfsgegevens automatisch overzetten tussen de twee verschillende programma’s. Die koppeling met andere software (zoals de software van je webwinkel) gebeurt dan via het Davilex E3-Connect aanbod.

De service van Davilex Online is simpelweg goed. Ze zijn bereikbaar op alle werkdagen tussen 8u45 en 17u00 en via een eigen telefoonnummer. Op woensdagavond zijn ze zelf bereikbaar tot 21u00 en ook op ’s zaterdags tussen 11u00 en 14u00. Zeer handig voor drukke ondernemers, die laatste openingsuren. Ook het ticketsysteem, waarbij je via je eigen boekhoudomgeving een verzoek kan indienen of vraag kuny stellen, biedt vele voordelen. En als ook dat nog niet helpt, kunnen de medewerkers van Davilex Online even meekijken in je omgeving en je op die manier verder helpen.

De nadelen van Davilex Online

Een minpuntje van Davilex Online is dat je geen taken kunt doorplannen. Het is een erg gestructureerde database, maar als planningstool dus minder geschikt. Bovendien kunnen er misschien wat meer meldingen worden gegeven wanneer je op het punt staat om een fout te maken. Zo kun je bijvoorbeeld een kleine uitgave ook gaan boeken als ‘investering’, terwijl de wetgeving dat eigenlijk niet toelaat (of er minstens zijn aandacht zal op vestigen). Normaal gezien geeft een boekhoudpakket dan een waarschuwing, bij Davilex Online niet.

Laatste aderlating dan: de veel te lange dagboeken en grootboeklijsten, in combinatie met de ietwat oudere interface. De gerapporteerde grootboeken zijn eigenlijk veel te lang en zoeken in het document gaat niet gemakkelijk door het gebruik van vele afkortingen. Dat maakt het geheel dan toch weer wat minder overzichtelijk.

Wat is de prijs van Davilex Online?

Online boekhouden bij Davilex Online kost je 17,95 euro per maand. Een zeer aanvaardbare prijs is dat. Voor een bijkomende gebruiker betaal je 7,95 euro extra per gebruiker. Zelfde prijs om bijkomend gebruik te maken van het facturatiepakket. Je kunt bovendien gebruik maken van een gratis proefabonnement van 30 dagen. Wanneer die periode stopt, kun je opzeggen zonder verdere verplichtingen. De standaard administratie kun je maandelijks opzeggen. Als je het abonnement wil uitbreiden met de Davilex E3-Connect (om te verbinden met andere software) betaal je 4,95 euro extra per maand.

Eindoordeel

Als eindoordeel kunnen we stellen dat Davilex Online een goed pakket is voor middelgrote ondernemingen. Er zijn vele mogelijkheden die niet altijd nodig zijn voor een kleine ondernemer of ZZP’er. Die vinden dan misschien goedkopere opties op de markt.

Davilex 30 dagen gratis proberen?

Gratis proberen

Davilex Online boekhouden
21star1stargraygraygray

Deel je ervaring met

1. JM

Davilex is een betaalbaar programma wat doet wat je mag verwachten Alles in orde tot dat het moment aanbreekt dat je overstapt op een ander boekhoudprogramma. Dan blijkt namelijk dat je gewoon voor een licentie moet blijven betalen als je bij jouw gegevens wil. Ook als je geen boekingen meer wil maken staat het gehele programma op slot tot je weer opnieuw betaald hebt voor een vernieuwde licentie. Aangezien de belastingdienst een bewaarplicht hanteert van 7 jaren lijkt het me niet meer dan logisch dat jouw eigen bestanden dus ook 7 jaar toegankelijk blijven. Dat je geen boekingen meer mag doen zonder licentie lijkt me normaal maar dat je moet betalen om jouw eigen data te kunnen raadplegen of exporteren is op zijn zachtst gezegd vreemd en komt in mijn ogen neer op het gijzelen van data.