Drijf je een onderneming, het bijhouden van een administratie vormt één van de basistaken. Voor het in orde maken van de administratie kun je kiezen uit een aantal oplossingen. Zo is een professioneel boekhoudpakket een oplossing. Afhankelijk waar je voor kiest (on- of offline variant) krijg je met een bepaald betaalmodel te maken. Wil je niet voor een betaalde optie gaan, gratis boekhoudsoftware is ook aanwezig. Een handige oplossing vormt ook de spreadsheet. Een spreadsheet is namelijk niet alleen inzetbaar om simpele op- en aftelsommen te maken. Het is ook zeer makkelijk in te zetten om de boekhouding in orde te maken. Heb je Microsoft Excel al in bezit, extra aanschaf van boekhoudsoftware is dus niet nodig. Ben je handig met het programma, je kunt dan op simpele wijze een administratie opzetten. Wil je toch voor iets professionelers gaan, ook betaalde oplossingen zijn er aanwezig.
Een betaalde oplossing vormt het pakket Boekhouding in Excel. Om jou als ondernemer tegemoet te komen is het pakket beschikbaar in een aantal varianten. Zo heb je de keuze uit de basisversie waarmee je de boekhouding in orde kunt maken en tevens is het mogelijk om een aantal berekeningen uit te voeren. Daarnaast zijn er ook versies aanwezig waarmee je de jaarrekening kunt opstellen en de uitvoer van een hoop complexe berekeningen. Indien de noodzaak daartoe aanwezig is, kun je ook kiezen voor betaalde ondersteuning. Wat betreft het betaalmodel, je hebt de optie om te kiezen voor een maandelijkse of een jaarlijkse betaling. Het voordeel van een maandelijks abonnement is, dat je gebruik kunt maken van alle opties die het pakket Boekhouden in Excel te bieden heeft. Elk pakket is tevens uitbreidbaar op het gebied van het voeren van het aantal administraties. De prijs varieert afhankelijk van de hoeveelheid waar je voor kiest.
Facturen en offertes boekhouden in Excel
Je kunt een hoop boekhoudkundige taken uitvoeren als je Excel inzet voor de boekhouding. Een vaak voorkomende taak die je uitvoert is het maken van facturen en offertes. Nu is dat een hele klus om telkens voor elke transactie handmatig een factuur op te stellen. Hetzelfde geldt indien je offertes moet uitbrengen. Maak je gebruik van boekhouden middels Excel, de applicatie biedt je dan de mogelijkheid om automatisch het papierwerk voor je in orde te maken. Door gebruik te maken van de cijfers uit het verkoopboek worden de documenten automatisch voor je opgesteld. Tevens bestaat ook de mogelijkheid om opgemaakte facturen en offertes in het pdf-formaat op te slaan. Handig voor als je één en ander per e-mail wilt versturen.
Een factuur opmaken kan een hele tour zijn. De beschikking over een vooraf gemaakte lay-out is altijd handig en bespaart je flink wat tijd. Maak je gebruik van Excel voor het boekhouden, werken middels sjablonen behoort tot de mogelijkheden. Het enige dat je dient te doen is het plaatsen van een logo en de nodige vooraf gedefinieerde velden aanpassen en je tovert zo een factuur eruit.
Betalingsherinneringen
Naast het opstellen van facturen zal je als ondernemer ook vaak tegen het probleem aanlopen dat klanten niet op tijd betalen. Om hier wat aan te doen kun je ook middels boekhouden in Excel ervoor zorgen dat er betalingsherinneringen kunnen worden opgesteld. Heb je geen tijd om telkens handmatig een herinnering op te stellen, de mogelijkheid bestaat ook om dit automatisch te doen. Denken dat alleen een specifiek boekhoudpakket in staat is de wettelijke rente te berekenen, middels boekhouden in Excel is dat ook netjes mogelijk.
Inkoop
Wat in principe geldt voor de verkoop geldt ook voor de inkoop. Ook hier is automatische verwerking mogelijk en daarnaast heb je ook de mogelijkheid om met de boekhouding in Excel te werken met gescande documenten. Excel boekhoudapplicaties bieden namelijk ook de mogelijkheid om een factuur in te lezen waarna de nodige cijfers eruit worden gehaald voor verdere verwerking in de administratie.
Grafieken
Excel leent zich uitstekend om tabellen en grafieken te maken. Doe je de boekhouding op basis van een spreadsheet, deze functionaliteiten haal je daarmee dan ook in huis. Zo kun je de verkopen grafisch weergeven en hetzelfde geldt voor inkopen, bankgegevens, weergave van kas en kosten. Wil je bijvoorbeeld zien wat je winst over een bepaalde periode is geweest of hoeveel de telefoonkosten bedroegen in een bepaalde week, alles kun je visueel weergeven.
Rapportages
Daarnaast is het ook mogelijk om uitgebreide rapporten te genereren. Zo kun je denken aan de balans en de winst- en verliesrekening. Maar niet alleen dat, ook de jaarrekening kan geproduceerd worden. Omdat je zakendoet, zal je ook gegevens vastleggen van je klanten en zakenrelaties. Doe je de administratie middels Excel, het is ook gewoon mogelijk om alle belangrijke gegevens op te slaan en te raadplegen. Het gaat hier dan niet alleen om de reeds genoemde gegevens, ook gegevens betreffende personeel, voorraad en projecten zijn allemaal vast te leggen.
Werk je projectmatig, het is belangrijk dat je op simpele wijze je gewerkte uren kunt vastleggen en wanneer nodig deze snel kunt raadplegen. Middels boekhouden in Excel is dat allemaal mogelijk. Een reeds opgestelde blanco urenstaat staat je ter beschikking die je alleen maar dient in te vullen en op te slaan. Hetzelfde geldt voor de auto. Dien je privé en zakelijk geschieden te houden en je wilt voorkomen dat je te maken krijgt met de bijtelling. Het is helemaal mogelijk om een gedetailleerde kilometerrapportage op te maken middels Excel. Reeds vooraf opgemaakte sjablonen zorgen ervoor dat je alleen maar een keuze dient te maken uit de juiste velden en deze te voorzien van de juiste waarden.
Btw
Een belangrijk onderdeel bij de boekhouding vormt de btw. Handmatig de btw uit een verkoop- of inkoopfactuur halen is bijna onmogelijk werk als het om grote hoeveelheden gaat. Doe je de boekhouding middels Excel, al deze gegevens worden automatisch voor je gegenereerd. Btw bij verkopen, btw bij inkopen, je ziet alles netjes in een overzicht. Het bijkomend voordeel hiervan is, dat je op een overzichtelijke wijze beschikt over de cijfers voor het doen van de aangifte btw. Liggen je btw-cijfers onder een bepaalde grens, de kleine ondernemersregeling kan dan van toepassing zijn. Middels Excel kun je ook dit deel van de boekhouding zorgeloos regelen.
Banken
De bank vormt een belangrijk onderdeel bij het gehele ondernemersgebeuren. De meeste ontvangsten en betalingen verlopen via de bank. Uiteindelijk zullen al deze financiële feiten ook in de boekhouding moeten staan. Handmatig elke transactie inboeken is iets wat niet in deze tijd thuishoort. Boekhouden in Excel biedt je ook de optie om bankgegevens automatisch in te lezen en toe te wijzen aan de juiste posten. Bijkomend voordeel, de kans op het maken van fouten gaat hierdoor flink omlaag.
Zakenrelaties
Naast het bijhouden van de bank en btw dien je ook goed zicht te hebben op je relaties. Het gaat hier dan met name om de debiteuren en de crediteuren. Goed zicht hebben op hoeveel geld je nog schuldig bent aan leveranciers en wat je nog allemaal aan bedragen van klanten moet ontvangen is essentieel voor een goede bedrijfsvoering. Boekhouden in Excel werk standaard met een debiteuren- en een crediteurenboek, waardoor dit gedeelte van de boekhouding netjes geregeld wordt. Hetzelfde geldt voor de voorraad. Werk je als ondernemer met voorraden, precies weten wat de stand is, is heel belangrijk. Op basis daarvan kun je de juiste beslissingen nemen. Werken met Excel maakt het ook mogelijk dat een volledige voorraadadministratie bij te houden is. Kan je ergens een boeking niet kwijt, ook een memoriaal staat je ter beschikking als je kiest voor boekhouden in Excel.
Boekhouden in Excel is een ware uitkomst als je graag met spreadsheets werkt. Uiteraard ontbreken er bepaalde functionaliteiten, maar als het gaat om het uitvoeren van een standaardboekhouding, dan kun je er heel ver meekomen. Zit het je bijvoorbeeld ook niet lekker dat je data ergens op een server staat, kiezen voor een spreadsheet is dan ook de perfecte uitkomst.