Beoordeling
In deze review bespreken we de werking, de voor- en nadelen en de kostprijs van de boekhoud-app Tellow. Deze app werd speciaal voor ZZP’ers ontwikkeld om hun boekhouding op eenvoudige en overzichtelijke wijze zelf bij te houden. Dankzij de herinneringen van het programma verlies je geen bonnen of facturen uit het oog. Tellow laat je toe om je boekhouding te automatiseren, waardoor je veel tijd uitspaart. Zo kan je je als freelancer meer toeleggen op wat voor jou belangrijk is.
Wil je je cijfers toch nog laten nakijken door een boekhouder? Dat is perfect mogelijk. Zo ben je zeker dat je aangiftes correct ingediend worden. Aangezien geen enkel boekhoudpakket perfect is, vraagt Tellow aan ZZP’ers te wijzen op werkpunten van het programma. Door hun suggesties kan de app in de toekomst nog gebruiksvriendelijker, sneller en duidelijker worden.
Alternatief voor Tellow proberen?
Direct aanmelden voor een proefaccount
Werking van het programma
Met de Tellow-app (iOS, vanaf versie 10.0 / Android, vanaf versie 4.4) en de web-versie kan je altijd en overal je financiële zaken raadplegen. Omdat het programma gekoppeld is aan je bankrekening behoud je perfect het overzicht over je financiële administratie. Je kan in real time zien welk bedrag er op je rekening staat en recente binnenkomende en uitgaande transacties opvolgen. Daarnaast weet je ten allen tijde hoeveel BTW je mag afdragen of terugkrijgt op het einde van de Btw-periode. Er blijft geen hoop werk liggen tot op het einde van het kwartaal omdat je alles vlug tussendoor kan doen. Tellow helpt je ook om de administratie compleet te maken voor de belastingdienst. Je checkt de cijfers en verzendt heel eenvoudig je Btw-aangifte.
Tellow bespaart je tijd en geld. Je hoeft de gegevens van bonnetjes niet over te tikken. Maak gewoon een foto en de app herkent de prijs, datum en BTW. Tellow zet de bon ook direct op de juiste plaats in je administratie om het overzicht te behouden van alle uitgaven in iedere categorie. Met het programma maak je snel facturen vanuit de app of op je laptop. Ook hier helpt de app het overzicht bewaren. Telkens wanneer een factuur betaald wordt, krijg je een bericht. Wanneer een factuur niet tijdig betaald wordt, maakt het programma een herinnering aan om naar je klant te versturen.
Heb je dan nog wel een boekhouder nodig? Je kan zelfstandig de kwartaalaangiftes indienen. Het programma kan echter geen fiscaal advies geven of een IB-aangifte opstellen. Geef je boekhouder toegang tot je account om te helpen bij het opstellen van de jaaropgave of om fiscaal advies te verlenen op basis van je cijfers. Tellow bespaart niet alleen ondernemers veel tijd, maar ook boekhouders. Ze hoeven hun klanten niet meer te vragen naar de nodige bonnen en facturen. Zo verloopt elke Btw-periode een stuk minder stresserend. De tijd die je als boekhouder uitwint, kan je spenderen aan het adviseren van de klant.
Voordelen
Hierboven bespraken we al een aantal voordelen van Tellow. Je kan altijd en overal je financiële gegevens opvolgen. Dankzij de koppeling aan je bankrekening en het inlezen van bonnetjes wordt het bijhouden van je administratie overzichtelijker. Op het einde van elk kwartaal verzend je in een handomdraai je Btw-aangifte. De gebruiksvriendelijkheid van het programma zorgt ervoor dat zowel ondernemers als boekhouders zich kunnen toeleggen op zaken die voor hen belangrijker zijn. Dat de app ook betrouwbaar is, bewijst het feit dat Tellow het Zeker-Online Keurmerk ontving.
Als je toch nog vragen zou hebben, kan je terecht op de website van Tellow onder het tabblad Support. In het zoekvenster geef je in waar je naar op zoek bent. Maar er is ook een uitgebreide lijst met Veelgestelde vragen. Op een zevental vragen vind je het antwoord aan de hand van een bijhorende video. Je vindt er ook een handleiding. Tot slot is er de demo die je kan bekijken om te achterhalen of de app of de web-versie iets voor jou is. Je kan Tellow ook telefonisch, per chat of via e-mail bereiken. Over het algemeen mag je binnen de 24 uur een vriendelijk en correct antwoord terug in je inbox verwachten.
Nadelen
Wil je graag Tellow gaan gebruiken? Dan moet je een rekening hebben bij Rabobank. Als je je rekening-courant bij Rabobank opzegt, kan Tellow de overeenkomst beëindigen. Het programma is ook enkel beschikbaar voor eenmanszaken. BV’s of andere bedrijfsvormen kunnen er geen gebruik van maken.
De mogelijkheden van het programma zijn beperkt in vergelijking met andere boekhoudpakketten. Je kan er bijvoorbeeld geen offertes mee aanmaken. Handige tools voor ZZP’ers als uren- en ritregistratie maken ook geen deel uit van de app. Bovendien is het niet mogelijk om meerdere gebruikers met het programma te laten werken, los van de afzonderlijke login voor je boekhouder.
Prijzen Tellow
Je kan Tellow 3 maanden gratis uitproberen. Hou er rekening mee dat het abonnement na deze proefperiode automatisch doorloopt. Nadien betaal je 5 euro per maand (excl. BTW), plus 29 cent per bon of factuur. Hoeveel kost het programma je dan op maandbasis? Dat kan je zelf berekenen op de website van Tellow. Je geeft in hoeveel facturen en bonnen je maandelijks verwerkt en dan zie je meteen het maandbedrag.
Tellow geeft aan dat een ZZP’er gemiddeld 18 bonnen en facturen per maand heeft. Zo kom je op een totaalbedrag van 10,22 euro per maand (excl. BTW). In maanden dat er meer activiteit is in je eenmanszaak zal het programma je dus meer kosten. Maar normaal gezien betekent dit dat er ook meer inkomsten zijn. De overeenkomst met Tellow is maandelijks opzegbaar.
Beoordeling
Tellow is uiterst geschikt voor startende ondernemers die niet willen bedolven worden onder een grote papierberg. De herinneringen van het programma zorgen ervoor dat je makkelijk alles zelf kan opvolgen. Al kan je de kwartaalaangiftes ook aan je boekhouder overlaten. Alleen jammer dat je een rekening moet hebben bij Rabobank om van Tellow gebruik te kunnen maken.
Wellicht zal de app in de (nabije) toekomst ook door klanten van andere banken kunnen gebruikt worden. Het programma vraagt geen grote investering. Na een gratis proefperiode van drie maanden betaal je slechts 5 euro per maand, vermeerderd met 29 cent per factuur of bon die je verwerkt. Maar een keer je zaak groeit, zal het misschien aangewezen zijn om naar een ander pakket over te schakelen. Je zal al meer facturen en bonnen moeten verwerken. Het prijsverschil met een ander pakket zal bijgevolg minder groot zijn, niet in het minst omwille van het verschil in mogelijkheden.